
Personalizacja marki – jak to dobrze zrobić?
Od nagłówków e-maili po drukowane ulotki, personalizacja w marketingu nie jest już wyjątkowym pomysłem. Żyjemy w czasach, kiedy jest to absolutna konieczność.
Sposób, w jaki użytkownik jest narażony na treści online, opiera się przede wszystkim na rekomendacjach, powiadomieniach i podpowiedziach, ponieważ tego właśnie oczekują konsumenci.Najlepszym tego dowodem jest Facebook, który jest lustrzanym odbiciem pragnień każdego użytkownika. Idąc dalej, możemy wspomnieć o usługach Spotify, Filmweb czy Goodreads. Rekomendacja do rekomendacji. Czy to nie wygodne?
Co to jest personalizacja marki?
Wbrew powszechnemu przekonaniu strategia ta nie polega tylko na dodawaniu nazwy do ofert wysyłanych potencjalnym klientom. To tylko wierzchołek góry lodowej, jaką jest personalizacja w marki . Aby wiadomość została uznana za spersonalizowaną, potrzebujesz czegoś więcej – danych o Twoich grupach docelowych.
Idąc tym tokiem myślenia, można stwierdzić, że personalizacja w reklamie polega na tworzeniu komunikatów odpowiadających na konkretne potrzeby użytkowników. Podstawą do tego jest gromadzenie i aktualizacja kluczowych danych klientów. Mówimy o kwestiach takich jak cechy demograficzne, zainteresowania i dane behawioralne, które możesz uzyskać, prowadząc zaawansowaną analitykę. Indywidualne podejście do konsumenta ma nie tylko dużą wartość, ale także staje się swoistym wyróżnikiem firmy. Zdają sobie z tego sprawę najwięksi giganci na rynku i bardzo chętnie wykorzystują tę strategię w swoich działaniach. Mówimy o takich markach jak Coca-Cola, Starbucks, Netflix i Amazon.
Od czego zacząć personalizację marki?
Na personalizację marki składa się wiele elementów. Przede wszystkim strona internetowa – powinna być nowoczesna i funkcjonalna, jednocześnie zachowując jak najbardziej zachęcające walory estetyczne. Wysokiej jakości treści wideo oraz inne multimedia zachęcą potencjalnych klientów oraz zapadną w pamięci na przyszłość. Należy również pomyśleć o założeniu i regularnym prowadzeniu profili na odpowiednich platformach społecznościowych dostosowanych do działalności. W tym przypadku profil firmy na facebooku to absolutne minimum.
Należy również pamiętać o logo i pozostałych elementach wizualnych. Sztuka polega na stworzeniu prostych elementów, które łatwo zapadają w pamięci, ale jednocześnie są unikalne aby nie zostały z niczym pomylone. Kolorystyka marki powinna być ściśle prowadzona z działalnością jaką prowadzimy np. środki czystości często posługują się kolorem niebieskim oraz różnymi jego odcieniami. Na potrzeby korespondencji klasycznej oraz elektronicznej należy zaprojektować odpowiedni papier firmowy.
Strategia marketingowa a personalizacja marki
Sposobów na skuteczną strategię marketingową jest wiele, jednak do każdej należy wykorzystywać elementy personalizacji marki. Ważne jest, aby podczas prowadzenia kampanii reklamowej wykorzystywać elementy ściśle powiązane z marką. Zależnie od kampanii może być to logo, slogan, inne elementy wizualne wskazujące na źródło pochodzenia produktu, np. wykorzystywanie kolorów naszej marki tak jak robi to coca-cola, milka i wiele innych.